Grupa za edukacijsku fiziku

Grupa za edukacijsku fiziku aktivno se bavi istraživanjima u području edukacijske fizike, razvojem novih edukacijskih testova i nastavnih materijala te kontinuiranom edukacijom nastavnika fizike u Hrvatskoj kroz metodičke kolegije iz fizike za studente, kao i održavanje brojnih radionica i predavanja za nastavnike fizike. Grupa surađuje s mnogim vanjskim suradnicima, među kojima se posebno ističu dvije bivše članice grupe, izv. prof. dr. sc. Ana Sušac, sada na Fakultetu za elektrotehniku i računarstvo Sveučilišta u Zagrebu i prof. dr. sc. Lana Ivanjek, sada na Sveučilištu Johannes Kepler u Linzu, Austrija.

Grupa je sudjelovala u konstrukciji nekoliko edukacijskih dijagnostičkih testova (npr. Konceptualni test iz valne optike CSWO, Test o grafovima u različitim kontekstima), a pored toga je evaluirala funkcioniranje nekih često korištenih testova u edukacijskim istraživanjima, poput Force Concept Inventory (FCI), Conceptual Survey in Electricity and Magnetism (CSEM) i Test of understanding vectors (TUV). Grupa je nedavno u okviru HRZZ projekta IP-01-2018-9085 završila veliku studiju razumijevanja valne optike kod hrvatskih srednjoškolaca, te osmislila, primijenila i evaluirala novu istraživački usmjerenu nastavnu intervenciju. Nova nastavna sekvenca, popraćena novorazvijenim učeničkim istraživačkim pokusima i eksperimentalnom opremom pokazala se vrlo učinkovitom za poučavanje valne optike u srednjoj školi (pregled projekta i njegovih rezultata prezentiran je u članku Effect of an inquiry-based teaching sequence on secondary school students’ understanding of wave optics, Phys. Rev. PER 20, 010156 (2024)).

Od metoda koje se koriste u istraživanjima važno je spomenuti korištenje eye - tracking metode (analiziranje pokreta očiju ispitanika pri provođenju raznih zadataka) te uporabu Raschove analize za konstrukciju i evaluaciju testova kao dijagnostičkih instrumenata u području edukacijske fizike. Grupa je sudjelovala u konstrukciji nekoliko edukacijskih dijagnostičkih testova (test o grafovima u različitim kontekstima je objavljen, dok su neki drugi još u postupku razvoja ili objavljivanja), a pored toga je evaluirala funkcioniranje nekih često korištenih testova u edukacijskim istraživanjima, poput Force Concept Inventory (FCI), Conceptual Survey in Electricity and Magnetism (CSEM) i Test of understanding vectors (TUV).

Grupa se trenutno bavi istraživanjem učeničkog razumijevanja energije, koja je središnji i iznimno važan fizički koncept,kao i razvijanjem i testiranjem nove istraživački usmjerene nastavne sekvence o energiji, s ciljem poboljšanja učeničkog razumijevanja zakona očuvanja energije. Grupa također proučava učinkovitost različitih reprezentacija fizičkih koncepata, poput stupčastih dijagrama energije i dijagrama sila.

Projekti

  • 2018-2023: Utjecaj uključivanja učeničkih istraživačkih pokusa u srednjoškolsku nastavu fizike na razvoj znanstvenog zaključivanja i konceptualnog razumijevanja, INVESTIGATE, IP-2018-01-9085, Hrvatska zaklada za znanost (voditeljica: Maja Planinić)
  • 2013-2014: Istraživanje studentskog razumijevanja grafova u fizici i matematici, 202667, Sveučilište u Zagrebu (voditeljica: Maja Planinić)
  • 2007-2014: Edukacijska istraživanja u fizici i matematici, 119-0091361-1027, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (voditeljica: Maja Planinić)

 

ČLANOVI GRUPE

izv. prof. dr. sc. Maja Planinić

doc. dr. sc. Katarina Jeličić

dr. sc. Karolina Matejak Cvenić, viši predavač

Petra Plavšić, univ. mag. educ. phys. et inf.